In de afgelopen jaren is er in Nederland steeds meer aandacht voor het milieu. Zo zetten steden in ons land zich vaker volop in op schonere lucht, leefbare stadscentra en natuurlijk minder CO₂-uitstoot. Dit doen ze onder andere door het instellen van zogenoemde zero-emissie zones, zones waar alleen voertuigen mogen rijden zonder schadelijke uitlaatgassen.
Dit soort zones dwingen tot emissievrij transport in stadsgebieden, iets wat veel effect heeft op onder andere logistieke bedrijven. HST Groep uit Enschede bereidt zich bijvoorbeeld al goed voor op deze verandering. In dit artikel lees je meer over zero-emissie zones en hoe HST zich hierop voorbereidt.
Wat is een zero-emissie zone?
Grote kans dat je de laatste tijd meer gelezen hebt over zero-emissie zones. Deze zones zijn namelijk alsmaar vaker onderwerp van de dag. Een zero-emissie zone is een gebied in de stad waar uitsluitend voertuigen mogen rijden die geen schadelijke uitlaatgassen uitstoten. Dat zijn bijvoorbeeld elektrische voertuigen of voertuigen op basis van waterstof, waarbij geen CO₂ vrijkomt. Goed om te weten: een zero-emissie zone is anders dan de milieuzones die nu al op veel plekken gelden in Nederland. Bij de huidige milieuzones worden vaak alleen oudere dieselvoertuigen geweerd. Dat terwijl er bij een zero-emissie zone echt sprake is van nul-uitstoot.
Gemeenten in ons land mogen sinds 2025 zulke zones instellen. Voor bestaande voertuigen geldt een overgangsregeling op basis van hun emissieklasse en leeftijd. Dit betekent dat bijvoorbeeld een bestelauto met emissieklasse 5 tot 1 januari 2027 binnen de desbetreffende zone mag rijden. Voor vrachtwagens gelden weer andere regels voor de overgangsperiode. Sommige oudere voertuigen krijgen bijvoorbeeld geen toegang meer na een bepaalde datum. De grootste reden hiervoor is wel duidelijk: het verbeteren van de luchtkwaliteit, waardoor de leefomgeving in steden gezonder wordt.
De invloed van zero-emissie zones op logistieke bedrijven
Logischerwijs heeft deze verandering naar zero-emissie zones veel invloed op logistieke bedrijven die ook in stedelijke gebieden rijden en leveren. Sterker nog: het raakt zo’n bedrijf op meerdere niveaus.
Wagenpark moet veranderd worden
Zo moet in de meeste gevallen het bestaande wagenpark vervangen worden: diesel- en benzinevoertuigen moeten namelijk vervangen worden met emissievrije alternatieven, zoals elektrische voertuigen. Dit vraagt om een aanzienlijke investering in materieel én infrastructuur. Bij elektrische voertuigen moet je bijvoorbeeld ook denken aan laadpunten en omvormers.
Plannen van routes moet slimmer
Daarnaast moet de planning van routes en belading slimmer worden ingedeeld. Het is bijvoorbeeld nog belangrijker om lege ritten zoveel mogelijk te vermijden en om combinatieritten te optimaliseren. Hierbij ligt de focus niet alleen op wegtransport, maar om een samenwerking van weg + spoor of weg + water (intermodaal transport).
Logistiek in binnenstad wordt kritisch
Daarbij moet er kritisch gekeken worden naar de laatste kilometers van transport die in zo’n geval vaak in een binnenstad plaatsvinden. De kans is groot dat transportbedrijven bijvoorbeeld vaker moeten werken met stadsdistributiepunten buiten de zone, waar goederen worden overgeplaatst op kleine (emissievrije) voertuigen of elektrische fietsen.
Risico’s en onzekerheden voor transportbedrijven
Een kritische kanttekening hierbij is dat er in sommige gemeentes in Nederland nog onduidelijkheid is over de zones, de timing en de regelgeving. Hierdoor weten sommige bedrijven nog niet helemaal waar ze aan toe zijn, omdat ze niet weten hoe streng de verplichtingen zullen worden. Toch is het wel aan te raden om als professional in de transport alvast stappen te ondernemen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Aanpak van HST qua voorbereiding op zero-emissie zones
Onder andere daarom is HST Groep uit Enschede al begonnen met de voorbereidingen op de zero-emissie zones. De organisatie is actief bezig met investeringen om zo klaar te zijn voor de verschillende uitdagingen van emissievrij transport. Dat doen ze op verschillende manieren.
Van ambitie naar erkenning met Lean & Green-ster
HST zet zich bijvoorbeeld al sinds 2008 in op duurzaamheid. Het bedrijf kreeg in 2013 de eerste Lean & Green-ster voor hun streven naar een structurele CO₂-reductie. In 2024 scoorden ze hun derde ster, wat betekent dat ze erkend worden voor hun duurzame aanpak. Dit ligt in een goede lijn met de kernwaarden van de zero-emissie zones.
Automatisch bandenspanningssysteem voor lager brandstofverbruik
Daarnaast zet HST in op diverse slimme maatregelen, zoals een automatisch bandenspanningssysteem (TPMS). Hiermee wordt de bandenspanning constant op het juiste niveau gehouden, waardoor er minder rolweerstand is. Het resultaat? Een lager brandstofverbruik en minder slijtage. Zo gaan de banden langer mee en draagt het systeem direct bij aan een duurzamere bedrijfsvoering.
Andere maatregelen en investeringen vanuit HST
HST bereidt zich dus goed voor op de komst van zero-emissie zones, ook met andere maatregelen. Zo volgen chauffeurs nu al een eco-driving-opleiding om zuiniger en schoner te rijden en wordt het rijgedrag continu gemonitord via telematica. Daarnaast gebruikt HST HVO-brandstof (HVO 7 en HVO 100) als schoner alternatief voor diesel. Deze maatregelen zorgen nu al voor een flinke CO₂-reductie. In de toekomst wil het bedrijf nóg verder inzetten op duurzaamheid met elektrificatie van het wagenpark en emissievrije alternatieven. Hiermee is HST een inspirerend voorbeeld voor andere logistieke bedrijven in ons land die zich ook voorbereiden op een uitstootvrije toekomst.
© Shutterstock