Toyota rijdt emissievrij met vier extra waterstoftrucks

toyota-
redactie
24 juni 2025
2 min

Batterijen of brandstofcellen: het pleit over de beste technologie voor zwaar transport over langere afstanden is nog niet beslecht, maar Toyota zet voorlopig in op waterstof. De autofabrikant heeft na een test van anderhalf jaar besloten om het aantal waterstoftrucks met vier uit te breiden tot vijf in totaal. De trucks worden ingezet voor het transport van auto-onderdelen op de routes tussen het Europese distributiecentrum in Diest (België) en locaties in Rotterdam, Weesp, Lille en Keulen.

De waterstoftrucks zijn gebouwd door VDL Groep, dat daarvoor het brandstofcelsysteem van Toyota heeft gebruikt. De 40-tons trucks leveren vergelijkbare prestaties als dieseltrucks, maar dan zonder uitstoot. Ieder voertuig kan op een volle tank wanterstof tot 400 kilometer rijden. Bijkomend voordeel: de trillingsvrije elektromotor zorgt voor minder overlast voor de omgeving én aanzienlijk meer rijcomfort.

CO2-neutraal in 2040

Bij de inzet van de waterstoftrucks werkt Toyota nauw samen met de transportpartners Vos Transport Group, CEVA Logistics, Groupe CAT en Yusen Logistics. Samen met hen zal Toyota continu de prestaties van de brandstofceltrucks evalueren in de dagelijkse gang van zaken evalueren. “Dit initiatief sluit aan bij Toyota’s doel om in 2040 CO2-neutraal te opereren in de logistiek en draagt ook bij aan de groei van de waterstofeconomie”, vertelt Thiebault Paquet, vice president R&D bij Toyota Motor Europe.

“Zware brandstofceltrucks kunnen de vraag naar waterstof stimuleren. Ze vormen een essentieel onderdeel van de waterstofeconomie, samen met de uitvoering van de Europese AFIR-regelgeving (Alternative Fuel Infrastructure Regulation). Samen met onze logistieke partners willen we lessen trekken uit de dagelijkse inzet van onze eerste waterstofaangedreven transportvloot om daarmee zowel de voertuigen als de operationele processen verder verbeteren.”